Muzyka



bez tytułu

Wojowanie i jego artystyczne artykulacje w czasach rewolucji hipisowskiej w USA i Wielkiej Brytanii

Zważywszy na fakt, że ideologia pokolenia hipisowskiego lat 60. – które, jak zobaczymy później, można też z powodzeniem określić jako „psychodeliczne” – kojarzy się na ogół z hasłem „miłości i pokoju”, można się wstępnie zastanawiać, na jakiej zasadzie pojęcie „wojowania” pasowałoby do tego idyllicznego kontekstu. Wszelako, przy głębszej (...)
room

Room Eivør Pálsdóttir jako projekt intertekstualny

  Jedna z ostatnich płyt pochodzącej z Wysp Owczych wokalistki Eivør Pálsdóttir to niemalże projekt intertekstualny. Używając tego pojęcia w odniesieniu do wydanego na przełomie 2012 i 2013 roku albumu Room, nie mam na myśli jego słownikowego znaczenia, wykorzystywanego w odniesieniu do tekstów powstałych głównie w drugiej połowie XX wieku. Chodzi (...)
ikona-poprawiona

Słuchanie lasu. Field recording jako praktyka magiczna?

I. Szczury w murach i ukryta cykada   Bohater opowiadania H.P. Lovecrafta Szczury w murach – postawiony w dość typowej dla dzieł tego pisarza sytuacji zmagania się z „przeklętym dziedzictwem” w postaci „starożytnego zamczyska” – jest dręczony przez powracające natrętnie doświadczenia akustyczne: „mdlący dźwięk: plugawy, śliski chrobot (...)
ikonka improwizacja

Stąpając po niepewnym gruncie – improwizacja w muzyce współczesnej

„No zagraj coś…” – kto kiedykolwiek uczył się gry na instrumencie, dobrze zna tę prośbę. Wśród uczniów szkół muzycznych, choć również wśród starszych wykonawców, zwykle w takim momencie pojawia się ogromne skrępowanie – no bo co właściwie zagrać? Utwór, nad którym właśnie pracują, (...)
ikonka improwizacja

Być improwizatorem, czyli o braku kontroli

Improwizacja jako metoda działania jest znana ludzkości od zarania dziejów. W zasadzie w pewnych, najczęściej niespodziewanych okolicznościach, wszyscy improwizujemy. Każdemu przecież się zdarzyło działać bez przygotowania, gdy sytuacja nagle wymagała naszej aktywności, i każdy ma za sobą doświadczenie robienia czegoś bez wcześniejszego przygotowania. Ale czy jest (...)
sacrum-prfanum

Muzyka niewinności

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Sacrum Profanum koncerty z udziałem Mike’a Pattona – artysty kojarzonego m.in. z takimi legendarnymi formacjami, jak Faith No More, Mr. Bungle czy Fantômas – cieszyły się bodaj największym zainteresowaniem publiczności. Nie ulega wątpliwości, że to w głównej mierze postać charyzmatycznego (...)
real-life-song-b-iext36442522

Głos, Północ i tajemnica. O wydawnictwach oficyny DUX

Pieśń życia  real life song: Joanna Freszel. DUX 1239     Płyta Joanny Freszel, uhonorowana niedawno przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą Złoty Orfeusz 2016 za najlepszą interpretację i wykonanie muzyki współczesnej, to niezwykle interesująca propozycja dla wielbicieli brzmieniowych eksperymentów. Na powstały z inicjatywy (...)
logo-fragile

Krakowskie prawykonanie zorkiestrowanej wersji Mszy F-dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego

W dniu 22 października 2015 roku w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach odbyło się prawykonanie Mszy F-dur Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w nowej, bo uzupełnionej o partię orkiestry, szacie dźwiękowej. Jej autorami są: Maciej Jabłoński, kompozytor, doktor habilitowany Akademii Muzycznej w Krakowie, doskonały znawca muzyki (...)
tekstydrugie-audiofilia-zmn

Dźwięki drugie

Nasi i tamci W ostatnich latach co najmniej kilka polskich czasopism akademickich i popularnonaukowych poświęciło numer muzyce bądź dźwiękowi. Do tego grona dołączyły niedawno „Teksty Drugie”, które nie raz wytyczały kierunek rozwoju krajowej humanistyki. Z uwagi na status pisma samo wydanie audiocentrycznego numeru „T2” można czytać (...)
Halfway Festival 2016, fot. Michał Heller.

W Połowie Drogi: z Izraela na Wyspy Owcze

Tegoroczna odsłona Halfway Festival Białystok pozwoliła mi – co już powoli staje się tradycją – odkryć nowe muzyczne terytoria, nierzadko dopieszczając uszy niezwykłymi dźwiękami, które z trudem skojarzyć ze znanymi nam krajami. A spektrum geograficznych destynacji, jakie tym razem wyznaczyli organizatorzy wydarzenia, (...)
chorościan-ikona

Muzyczne portrety zwierząt – co mówią o człowieku?

Kiedy kompozytorzy wyszli nareszcie z kościołów pod koniec epoki średniowiecza, ich oczy (i uszy) nadal zwrócone były ku niebu. Być może dlatego tak liczne inspiracje przyrodą w muzyce to właśnie nawiązania do ptasiego śpiewu. Kukułkę słychać już w trzynastowiecznej angielskiej pieśni Sumer Is Icumen In. Najsłynniejszym muzycznym (...)
fortuna-2

Czym jest dziś jazz? Rozmowa z Maciejem Fortuną

Tomasz Gregorczyk: W notce do najnowszej płyty Pańskiego tria, Jazz, pisze Pan, że jazz stał się gatunkiem historycznym. To prowokuje do postawienia problemu, z którym chyba każdy polski czy w ogóle europejski muzyk jazzowy musi się zmierzyć – jest nim pytanie o tożsamość. Kochamy tę muzykę, ale jesteśmy też (...)