Sztuka



ikona-poprawiona

Polowanie na duchy

Wielu mówiło o zgodności albo sympatii łączącej między sobą rzeczy. Agrypa powiada, że chcąc zbudzić moc gwiazdy, trzeba zwrócić się ku rzeczom, które są do niej podobne, a tym samym przyjmują jej wpływ. I to wzajemne przyciąganie rzeczy nazywa sympatią. Jak smoła, siarka i olej (...)
ikonka improwizacja

Zawieszenie porządku. O Fototeatrzyku domowym Ireny Kalickiej

Zastanawiając się nad fenomenem teatru i teatralności obecnych w kontekstach pozateatralnych, ciekawą refleksję proponuje Elinor Fuchs, która porównuje owe kategorie do koncepcji rozplenienia (fr. dissémination) w ujęciu Jacques’a Derridy. Są one bowiem, według niej, rozpleniającymi się źródłami nowych znaczeń, przechwyconych również przez różnorodne obszary niezwiązane (...)
Fot. Agnieszka Tes.

Duszno. Erupcja sztuki w czasach opresji. Wokół wystawy WPROST 1966- 1986

Pięćdziesiąt lat temu miała miejsce pierwsza wystawa WPROST, które choć, jak mówią artyści, nie było formalną grupą, w ten sposób funkcjonowało w świadomości krytyki, środowiska i odbiorców. Drogi twórcze pięciorga twórców: Macieja Bieniasza, Zbyluta Grzywacza, Barbary Skąpskiej, Leszka Sobockiego i Jacka Waltosia, zeszły się (...)
Joanna Pawlik, bez tytułu, tusz na papierze, 2015.

Performerzy życia, outsiderzy sztuki. Z Joanną Pawlik rozmawia Klaudia Muca

Jak długo pracuje Pani z osobami niepełnosprawnymi? Niemal trzynaście lat. W warsztacie terapii zajęciowej w Fundacji Artes pracuję natomiast od 2003 roku. Nie mam wykształcenia terapeutycznego, jestem po malarstwie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, próby pracy z tymi osobami były zatem związane z moim artystycznym wykształceniem. Zawsze starałam (...)
ikona-wpisu-widmo

Znikanie z pola widzenia

Wystawa Widmo, zaprezentowana w katowickim BWA, wskazuje na problem zmieniającej się tkanki miejskiej, prowadzącej niekiedy do anihilacji wartościowych artystycznie budynków, by przygotować miejsce tym często mniej ambitnym, jak galerie handlowe czy parkingi. Zarówno kuratorka Marta Lisok, jak i zaproszeni artyści postanowili pobudzić odbiorców do melancholii (...)
DLOLO

Sztuka jako miejsce uwrażliwiania na kwestie prozwierzęce

Czy sztuka może zająć szczególne miejsce w procesie uwrażliwiania na kwestie zwierzęce? Jest co prawda dziedziną zdominowaną przez intencjonalność ludzką, ale istnieją przykłady przekraczania antropocentrycznej perspektywy. Są to próby stworzenia takich warunków, w których nie używa się zwierząt, by jako symbole zaświadczały o człowieczeństwie, ale zaprasza się (...)
ćw-w-autonomii

„Ćwiczenia w autonomii” / Tamás Kaszás we współpracy z Anikó Loránt (ex-artists’ collective)

Ćwiczenia w autonomii to próba wyobrażenia sobie przyszłych form wspólnotowego życia na Ziemi po spowodowanej katastrofą ekonomiczną i ekologiczną zagładzie obecnej cywilizacji. Zaprojektowana przez Tamása Kaszása wystawa ma charakter zbliżony do prezentacji muzeów etnograficznych. Obejmuje prace Kaszása realizowane indywidualnie i we współpracy z Anikó Loránt (ex-artists’ collective) od początku XXI (...)
ikona-wpisu-mini (12 of 53)

Przed prawem, wbrew prawu, w obrębie prawa. O wystawie „Tekst i jego wykonanie”

Tekst prawniczy jest jednym z najbardziej skomplikowanych typów narracji, jakie funkcjonują w przestrzeni społecznej i kulturowej. Nie chodzi tylko o hermetyczność prawa, jego nasycenie specjalistycznymi pojęciami czy towarzyszące laikom kłopoty ze zrozumieniem sensu konkretnego przepisu. Chodzi przede wszystkim o sposób, w jaki prawo działa, o moment, kiedy (...)
inter-2016-plakat-www-683x1024

Performance w świecie antymaterii – XVIII Interakcje w Piotrkowie Trybunalskim

Filip Springer w projekcie Miasto Archipelag, w którym opisuje życie w byłych miastach wojewódzkich, o Piotrkowie Trybunalskim napisał: „Tam nic nie ma. Większą beznadzieję widziałem chyba tylko na Sobięcinie w Wałbrzychu”[1].  Springer we wcześniej opublikowanym reportażu w „Polityce” wspomniał o tym, że w Piotrkowie kręci się filmy o II wojnie światowej. (...)
2015.07.01_bunkier

Sztuka współczesna – przestrzeń do spotkania międzypokoleniowego

Lubiłem, jak wnuczka siadała mi na kolanie i śmiała się, kiedy udawałem samochód. Teraz jest na uczelni artystycznej. Wygląda trochę dziwnie. Za dużo czarnego i ten makijaż. Ja tego nie rozumiem, ale jej się podoba. Jestem z niej dumny, że daje sobie radę. Teraz młodym nie jest łatwo. (...)
ikonka-wpisu

Potęga i stygmat czarnego słońca. Z Bartkiem Buczkiem rozmawia Agnieszka Kwiecień

Poszukuję współczesnych artystów melancholików. Zastanawiam się, czy tacy jeszcze istnieją, czy tworzą w zaciszu swoich spowitych oparami substancji i w mroku pracowni, targani stanami depresji, przygnębienia i apatii. Jakie pozy przyjmują, popadając w zadumę? Czy spierają głowę na dłoni i spoglądając w dal i w głąb, widzą niedostrzegalne? (...)
Przemysław Branas, Maska erekcyjna, 2014, fot. Grzegorz Mart

Rozmowy: Przemysław Branas, Norbert Delman, Adam Laska, Krzysztof Maniak, Justyna Orłowska i Piotr Sikora

W galerii Szara Kamienica w Krakowie w dniach 4 grudnia 2015 r. – 8 stycznia 2016 r. odbyła się wystawa finalistów V edycji konkursu Fundacji Grey House. Artystami, którzy dostali się do finału byli: Przemysław Branas, Norbert Delman, Adam Laska, Krzysztof Maniak i Justyna Orłowska. (...)