Posłuchajmy:

„W momencie, kiedy widz zdaje sobie sprawę z obecności ramy, przyjemność (jouissance), jaką daje obraz, zostaje utracona, sprowadzona do świadomości aktywnej obecności aparatu”;
// Anne Friedberg

czy zatem:

„W momencie, kiedy słuchacz (audiofil) zdaje sobie sprawę z obecności medium (nośnika dźwięku), które objawia mu się w postaci swoistych zakłóceń dźwięku (szumu taśmy, trzasku płyty, elektrycznego pomruku wzmacniacza), przyjemność (jouissance), jaką daje sam dźwięk zostaje utracona, sprowadzona do świadomości aktywnej obecności aparatu”?
// Dariusz Brzostek

wszak:

„Uderzanie skrzydeł muchy o podstawkę mikrofonu wyda się nierównie głośniejszem niż jest w rzeczywistości, a uderzanie o siebie kółek zębatych zegarka, którego gołem uchem wcale nie słychać, można dość dokładnie rozróżnić w telefonie jeżeli oprawa zegarka dotyka bezpośrednio do kostek mikrofonu…”,
// Julian Ochorowicz

a jednak:

„Gdziekolwiek jesteśmy, to co słyszymy, to w większości hałas. Kiedy go ignorujemy, przeszkadza nam. Kiedy się w niego wsłuchamy, odkrywamy, że jest fascynujący. Dźwięk ciężarówki jadącej 50 mil na godzinę, zakłócenia przy wyszukiwaniu stacji radiowej. Deszcz. Chcemy te dźwięki opanować i poddać kontroli, tak, aby używać ich nie jako »efektów dźwiękowych«, ale jako instrumentów muzycznych”;
// John Cage

choć przecież:

„Cage spytał mnie, czy mógłbym pomóc Davidowi Tudorowi wyeliminować buczenie. Odpowiedziałem, że myślałem, że buczenie jest jednym z tych »wszelkich i wszystkich dźwięków«, o których pisał we Future of Music: Credo, że mogą zostać użyte do celów muzycznych. Cage odpowiedział: to jedyny dźwięk, którego nie chcemy”.
// Anonim

 

Czego więc ostatecznie lubimy słuchać?

 

Gościem drugiego spotkania z cyklu „Ćwiczenia ze słuchu” będzie dr hab. Dariusz Brzostek, teoretyk literatury, kulturoznawca (Katedra Kulturoznawstwa UMK w Toruniu).

Spotkanie odbędzie się 27 października o 19:00 w Śródmiejskim Ośrodku Kultury w Krakowie. 

Interesuje się antropologią kulturową – szczególnie audioantropologią (sound studies), twórczością Stanisława Lema, psychoanalizą Jacquesa Lacana, poezją dźwiękową, muzyką elektroniczną i improwizowaną, horrorem i fantastyką naukową. Uczestniczył w nagraniu i produkcji kilkunastu albumów muzycznych (m.in. z grupami HATI i Molok Mun). Realizował nagrania terenowe w Polsce, Francji, Chinach i Maroku, koncertował w Polsce, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Autor monografii: Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009) oraz Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem (Toruń 2014). Współredagował (z Andrzejem Stoffem) tom Polska literatura fantastyczna. Interpretacje (Toruń 2005). Obecnie przygotowuje książkę: Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza ponowoczesności?.

Publikował teksty naukowe, popularnonaukowe oraz eseistyczne w czasopismach: „Teksty Drugie”, „Literatura Ludowa”, „Kultura Współczesna”, „Przegląd Kulturoznawczy”, „Studia Kulturoznawcze”, „Litteraria Copernicana”, „Literatura i Kultura Popularna”, „Sztuka i Dokumentacja”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, „FA-art”, „Ha!art”, „Opcje”, „Glissando. Magazyn o Muzyce Współczesnej”, „Fragile”, „Trans/Wizje”, „Antena Krzyku”.
Wstęp wolny!

Więcej informacji:

http://ipd.edu.pl/
http://www.fragile.net.pl/
http://dropr.com/muzykoterapia

Strona wydarzenia na Facebooku.

Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

 

Zapraszamy!

 

Napisz komentarz


5 + = osiem

Pawlik_Fragile-baner
strachy-Fragile 136x136
button_136x136_Szymborska_Kornik
baner-halfway
mfff-logo
EKRANy_Fragile (1)